پیام سپاهان

آخرين مطالب

سود دو سر بُرد راه آهن و فولاد مبارکه|آماده شدن صنعت فولاد برای توسعه بازارهای جهانی سیاسی

سود دو سر بُرد راه آهن و فولاد مبارکه|آماده شدن صنعت فولاد برای توسعه بازارهای جهانی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - : فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای حمل محصولات و مواد خام مختلف، ممترین بخش از برآیند بازاریابی آنها محسوب می شود. هیچ واحد تولیدی صنعتی در جهان نمی تواند مدعی شود که حتی در صورت تولید با کیفیت محصولات، بدون برخورداری از زیرساخت های لجستیکی لازم، دسترسی به بازارهای جهانی و داخل را برای خود ایجاد کرده است.
با این حساب، مساله لجستیک نیز به اندازه فرآیند تولید حائز اهمیت به نظر رسیده و این همان روشی است که چینی ها طی سال های اخیر با تمرکز بر روی آن در قالب طرح بزرگ کمربند و جاده، در تلاش هستند تا با فراهم آوردن شبکه ای پیچیده و متصل از راه آهن ها، جاده ها و البته مسیرهای دریایی، کالاهای خود را به نقاط مختلف اروپا صادر نمایند. اما علیرغم فعالیت دو شرکت فولاد مبارکه و فولا خوزستان به عنوان بزرگترین واحدهای تولیدی فولاد ایران، عدم مداخله جدی راه آهن در بخش حمل محصولات این دو شرکت، حمل محصولات حجیم و سنگین آنها همواره از بزرگترین مشکلات انتقال محصولات تولیدی سنگین و حجیم آنها به بازار هدف محسوب می شود. اما طی ماه های گذشته از دولت چهاردهم، به نظر می رسد مدیرعامل جدید راه آهن در تلاش است تا با بخش های مختلف صنعت و کشاورزی ارتبطی موثر ایجاد کرده و شرکت های فعالی در این زمینه را نسبت به حمل ریلی محصولات از درب کارخانه ترقیب کرده است.
افزایش همکاری راه آهن و فولاد مبارکه
بر اساس گزارش پرتال خبری فولاد مبارکه، مرتضی جعفری معاون بازرگانی و بهره برداری این شرکت، پس از همکاری موفقیت آمیز دو شرکت طی سال گذشته، از تصمیم راه آهن برای ایفای نقش پر رنگ تر در حل مشکلات تامین مواد اولیه شرکت فولاد طی سال جاری خبر داده است. به گفته جعفری، در حالیکه تنها طی سال 1403 راه آهن بیش از 6 میلیون تن از مواد اولیه مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه را حمل کرده و در اختیار این شرکت قرار داده، امسال نیز قرار است دو طرف از طریق توسعه روابط همکاری دوجانبه با یکدیگر، به روند سال گذشته ادامه دهند.
جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی برنامه کلان ابلاغی خود، حمل 54 میلیون تن بار در سال جاری را در دستور کار قرار داده است
بر اساس اعلام معاون راه‌آهن، فولاد مبارکه تاکنون 50 دستگاه لوکوموتیو خریداری کرده و در نظر دارد 80 دستگاه دیگر به ناوگان خود بیفزاید. این سرمایه‌گذاری به رشد قابلیت حمل بار ریلی، کاهش تا خیرات و افزایش ظرفیت عملیاتی مجموعه فولاد مبارکه کمک شایانی خواهد کرد. اکنون به نظر می رسد با توجه به تقویت ناوگان در اختیار فولاد مبارکه، زمینه برای توسعه همکاریهای دو شرکت ایجاد شده است.
هدفگذاری راه آهن برای حمل 54 میلیون تن بار ریلی در سال 1404
جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی برنامه کلان ابلاغی خود، حمل 54 میلیون تن بار در سال جاری را در دستور کار قرار داده است. ذاکری هفته گذشته در جریان برگزاری کمیسیون گراف راه آهن نیز تاکید کرد که هدفگذاری یاد شده کاملا مبنای محاسباتی داشته و راه آهن می بایست تا پایان سال، به این حجم از حمل ریلی دست یابد. وی همچنین، هدفگذاری سال جاری در بخش ترانزیت ریلی را 8 میلیون تن تعریف کرده است.
ورود جدی راه آهن به عرصه حمل صنایع سنگین تا حد زیادی از هزینه حمل و در نتیجه قیمت تمام شده در داخل یا فوب آنها در بخش صادرات خواهد کاست
در همین راستا، مدیرعامل شرکت راه آهن طی ماه های گذشته، بازدیدهایی از فعالیت واحدهای تولیدی آلومینیوم در اراک داشته و از سوی دیگر، اقدامت بسیار مناسبی برای تجهیز و افزایش ظرفیت پذیرش بار ریلی در دو بندر استراتژیک شهید رجایی و امیرآباد انجام داده است. به نظر می رسد تلاش مدیرعامل راه آهن حول محور توسعه استفاده از حمل و نقل ریلی برای حمل بار از یک سو و کمک به واحدهای بزرگ فعال کشور در بخش صنایع سنگین با رویکرد صادرات متمرکز شده که این اقدام، تلاش هایی سازنده قلمداد می شوند.
لذا، با توجه به هدفگذاری حمل 54 میلیون تنی بار در شبکه ریلی کشور تا پایان سال جاری میلادی، به نظر می رسد هم فولاد مبارکه به راه آهن کمک خواهد کرد تا بتواند به هدف تعریف شده خود جامه عمل بپوشاند و هم فولادی ها می توانند روی نقش پر رنگ راه آهن برای تامین مواد اولیه حساب ویژه ای باز کند.
توسعه ریل - بندر؛ رویکرد قطعی راه آهن
همانطور که گفته شد، شرکت راه آهن طی ماه های اخیر علاوه بر تلاش برای هم افزایی با شرکت های صنعتی بزرگ در داخل ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی، تلاش گسترده ای برای توسعه ظرفیت های ریلی در دو بندر استراتژیک شمالی و جنوبی کشور یعنی امیرآباد و بندرعباس به کار بسته است. این رویکرد می تواند بیش از پیش به کمک صادرات شرکت های تولیدی بزرگ ایران به ویژه واحدهای فعال در بخش های صنایع فلزی یا کشاورزی آمده و منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد آنها به ویژه در بخش صادرات شود.
از سوی دیگر، ورود جدی راه آهن به عرصه حمل صنایع سنگین تا حد زیادی از هزینه حمل و در نتیجه قیمت تمام شده در داخل یا فوب آنها در بخش صادرات خواهد کاست. کاهش هزینه ها در بخش تولید، می توانند به برگ برنده شرکت های تولیدی ایرانی در رقابت در بازارهای جهانی تبدیل شده که در صورت شکل گیری هرگونه توافق احتمالی میان ایران و آمریکا در جریان مذاکرات و کاسته شدن از بار تحریم های اقتصادی، چنین رویکردی می تواند نجات بخش آن دسته از صنایع ایرانی باشند که پس از سال ها تحریم قصد دارند بار دیگر وارد بازارهای جهانی شده و به رقابت بپردازند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/960691/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جوان مبارکه‌ای در زاینده رود جان باخت

آرش کمانگیر به میدان ونک می‌آید

جوانان بهارستان آماده نقش‌آفرینی در مدیریت و توسعه شهرستان

بخشی از کتاب/ هنر عشق ورزیدن

Ascend 910D معرفی شد؛ برگ برنده‌ی چین برای شکست دادن انویدیا در بازار هوش مصنوعی

بازی جدید Skate به اتصال دائمی اینترنت نیاز خواهد داشت

حمله گسترده به زیرساخت‌های کشور دفع شد

هیل: توقعات نامعقول آمریکا مذاکرات با ایران را به بن‌بست می‌کشاند

سی‌ان‌ان مطرح کرد: فرمول غنی‌سازی در مذاکرات

سرمقاله ایران/ اردبیل؛ پایتخت سرمایه‌گذاری آسان

زورآزمایی فنی در سایه بیم و امید

رانندگی دردسرساز پسر 12 ساله در کاشان/ کودک دیگری را زیر گرفت/ ویدئو

جان باختن جوان مبارکه‌ای در زاینده‌رود

تولد ماهانه 5 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در منطقه کاشان

اعزام سه گروه امدادی از اصفهان برای کمک رسانی به حادثه بندرعباس

تغییر در آموزش و پرورش باید از خود ما آغاز شود

عیادت مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران مازندران از والدین سه شهید حجازی در گلوگاه

جامعه ایثارگری در تحقق برنامه‌ های بنیاد نقش راهبردی داشته باشند

دامنه نوسان سهام شرکت‌ها در بورس تغییر نمی‌کند

رییس سازمان بورس شرط تغییر دامنه نوسان را اعلام کرد | دامنه نوسان سهام شرکت‌ها چه زمانی تغییر می کند؟

کتاب «زنان زندانی» منتشر شد

یوبیسافت متهم به جمع‌آوری داده‌های مخفی در بازی‌های تک‌نفره شد

سرمقاله آرمان ملی/ عقلانیت در دیپلماسی

حمله «کیهان» به تحلیل هم‌میهن درباره انفجار بندر شهید رجایی

سرمقاله اعتماد/ مذاکرات هسته‌ای در عمان: رقص دیپلمات‌ها بر لبه پرتگاه

پلیس فرودگاه اصفهان از یک مسافر 150 هزار دلار قاچاق کشف و ضبط کرد

هله نومید نباشی که تو را یار براند

احتمالاً بازی Until Dawn به سرویس پلی استیشن پلاس خواهد آمد

تقلای مزدوران رسانه‌ای درباره انفجار بندر شهید رجایی

سرمقاله هم میهن/ رویه‌های دیگر انفجار

وزش باد و متلاطم شدن دریای هرمزگان در دوشنبه 8 اردیبهشت

برگزاری گردهمایی رؤسای مناطق و نواحی 41 گانۀ استان اصفهان

سیمین دانشور، نویسنده‌ای که به خاطر فشار ساواک استاد تمام نشد!

استقبال فوق العاده از ریمستر The Elder Scrolls 4: Oblivion در استیم ادامه دارد

سرمقاله سازندگی/ پرواز شایعات

مناسبت روز/ دوشنبه، 8 اردیبهشت‌ماه

3 تیم امدادی از اصفهان به بندرعباس اعزام شد

کمان کشیده‌اند چقدر حرمله...

سرمقاله دنیای اقتصاد/ واقعه دردناک

وضعیت هوای اصفهان قرمز است

سومین میدان بزرگ شهری اصفهان در منطقه 14 احداث می‌شود

سرمقاله خراسان/ 3 دلیل تغییر رفتار ایران در مواجهه با ترامپ

صدای پای آب در اصفهان؛ زاینده‌رود به شهر بازگشت

بمب ساعتی بودجه؛ دولت با قرض زنده است؟

رانندگی شغلی که نسل زد نمی‌پذیرد اما زنان به اجبار می‌پذیرند

گزینه های نهایی میزبانی فینال جام حذفی

تندباد 90 کیلومتر بر ساعت 43 درخت را در اصفهان انداخت

تندباد 90 کیلومتری در اصفهان 43 اصله درخت را شکست

تندباد 90 کیلومتر در ساعت 43 درخت در اصفهان را انداخت

واکنش منفی بورس به انفجار بندرعباس و مذاکره ایران و آمریکا؛ همه شاخص ها قرمزپوش شدند